3 timers indspark

Tre-timers seance til virksomheder: Tekster med ansigt

Når vi skriver, er budskabet det vigtigste.
Det er der selvfølgelig ingen tvivl om.
Men formen, de ord, vi vælger at bruge, er meget andet end bare indpakning.
Den er afgørende for, om budskabet bliver modtaget - og om det bliver modtaget i den ånd, det er sendt af sted.

Du er, hvad du skriver!

Kedelig? Troværdig? Formel? Fremme i skoene? Fleksibel? Kundeegnet?
Som virksomhed er man utroligt afhængig af det billede, ens kunder får på nethinden, når de læser det, som virksomheden - det vil sige medarbejderne -  skriver.

Et eksempel

Her er to meddelelser, som er sprunget op på min skærm i forskellige anledninger:

1: Deleting items from the Deleted Items folder ...
2: Something went wrong ...

Meddelelse 1:

Vi ved alle sammen godt, hvad det betyder.
Vi er så afrettede, at vi har lært, at når vi har slettet noget, så har vi ikke slettet noget, vi har bare lagt det et sted hen, hvor vi kan gå hen, hvis vi gerne vil slette det. Og det gør vi så!
Hmm ... Men hvem ser jeg for mig, når jeg skal sætte ansigt på afsenderen af den meddelelse?
Uden at gå i detaljer kan jeg afsløre, at det ikke er det mest flatterende, ekstroverte, knivskarpe eller velkommunikerende billede, der toner frem. Det er et apparat. Ikke et menneske.

Men hvad så med ...

Meddelelse 2:

Nogle ville fristes til at sige: hvorfor dog kalde en spade for en spade, når man kan kalde det error 471?
Men jeg tager hatten af for spaderne. Gør ikke tingene mere komplicerede, end de er.
Og når nu skidtet ikke virker, hvorfor så ikke få lov til at trække på smilebåndet? Jeg ser overskud, smil og et glimt i øjet. Jeg øjner et menneske, jeg forstår, hvad siger, hvilket giver mig håb: Måske ville han/hun også forstå mig, hvis jeg fik brug for at gribe knoglen?

Og nu er det store spørgsmål:
Hvordan er jeres kundekommunikation?

Hvem ser jeres kunder for sig, når de læser jeres e-mails, breve og hjemmesidetekster? Kan I bruge tre timer på at skærpe overensstemmelsen mellem dem, I er, og dem, I bliver opfattet som?

Via eksempler og øvelser kommer vi tættere på do's & dont's, hvis man vil blive bedre til at kommunikere, hvem man er, og hvad man kan.

Jeg samler selvfølgelig pointer, guldkorn og gode råd på en temmelig anvendelig facon og lægger dem i en mappe til hver kursist.

Kurset koster kr. 5600 + moms. (+ kørsel uden for Lolland.)
Betalingsbetingelser: fakturadato + 8 dage.
Anbefalet holdstørrelse: 10-12 personer.